match

• Matchkallelse

• Få avbytare

• ”Flaskan”

• 3 mål att tänka på

• 20s laddning

• Positiv feeback

• Skrika

• Rulla ut, ej sparka

• Skallen

• Vinna

* Trevlig stämning runt planen

* Toppa


Matchkallelse

Vi använder oss av Laget.se och skickar ut matchkallelse där föräldrarna bekräftar om deras barn kan spela eller ej. I början var det några som aldrig bekräftade och då informerade jag att om man inte bekräftar så tar jag det som att man inte kan spela och kallar in en annan spelare, vilket jag aldrig behövde genomföra för då fick jag snabbt bra respons. I samma kallelse finns en fråga om vem som kan vara matchvärd. Får man ingen bra respons får man köra rullande schema för det.


Få avbytare

I början när vi körde 5-manna körde vi med 4 avbytare så bytte vi hela laget, men jag tycker nu för tiden att det är bättre att ta ut få spelare, så spelarna får mycket speltid. Spelar man hemmamatch kan man vara flera men på bortamatch har vi valt att vara få så de som åkt långt får spela mycket. När man kör 7-manna och 9-manna funkar det bra med 2 avbytare. Men det där måste man känna in beroende på vilken trupp man har och vilken period på året man befinner sig i, t.ex. på vårsäsongen kanske många spelare inte orkar spela en hel match medan i slutet av säsongen vill alla spela hela matchen.


”Flaskan” - prestationen

Jag försökte lära mina grabbar att när de spelade en match och gav ALLT fyllde de sin ”flaska” med ”bra” saker. Kämpar de inte kanske flaskan blir halvfylld, och om alla fyller sina flaskor spelar det ingen roll vad resultatet blir, för alla har gjort sitt bästa och det är det viktigaste. Detta får man prata om jätte ofta för att få dem förstå, när de blev äldre körde vi ibland laget runt efter en match och då fick spelarna berätta om de själva tyckte att de hade fyllt sin flaska och om de var nöjda med sig själva.


Även när de blev äldre försökte jag få dem att förstå att om jag ger en spelare kritik så tycker man inte illa om den spelaren utan det är prestationen man pratar om och det är även prestationen som finns i flaskan. Jag läste Magnus Hedmans bok och där skrev han ”Att göra fel är inte att vara fel” och det tycker jag stämmer väldigt bra.


3 mål att uppfylla

Innan match brukar vi välja ut 3 saker som vi ska försöka klara av under en match. Ibland väljer vi tränare ut dem ibland får alla spelare vara med och välja dem. Oftast har det varit

1. Spela lugnt (inte ”tjonga” iväg bollen), passen ska ha en mottagare

2. Uppnå något som vi tränat på under veckan (tex. vi ska göra minst en väggpass osv)

3. Fylla "flaskan" (= att man gett allt)



10 s

Ibland har vi även precis innan match samlats i en ring och grabbarna har blundat i 10 s och då har jag bett killarna att fylla huvudet med bra saker de ska göra under match, t.ex. göra bra passningar, dribbla förbi någon, skjuta ett hårt skott, göra mål osv.....


Positiv feedback

Att berätta för laget när man tycker de borde göra saker annorlunda under en match är bra för att bli bättre, MEN det är lika viktigt att berätta när de gör bra saker för att förstärka dem, det skapar även en positiv atmosfär.

Tex att under en paus rabbla upp allt de borde göra bättre, - Ni måste markera bättre, Ni måste bredda mer, Ni måste passa mer osv... istället berätta vad de gjorde bra och det förstärks. Självklart ska man även ge dem råd på något vi kan göra bättre, men Ni förstår vad jag menar ;)


TIPS! Ta ett papper och skriv ner spelarnas namn, under matchen skriver du ner 2 bra saker varje spelare gör. Hos en del spelare är det lätt at hitta medans andra är svårare. men var ärlig hitta inte på.

På nästa träning vid samlingen drar du detta inför alla vilket borde ge en positiv energi i laget. Men man kan även dra detta efter en halvlek under match, istället för att prata om saker man tycker vi gjort dåligt så drar man bara positiva saker.


Skrikande ledare

En av mina brister som tränare är att jag har haft vinnarskalle efter mina egna år som spelare och har tyvärr skrikit på spelarna. Jag tycker det låter väldigt illa när man hör tränare stå och skrika på sina spelare under match. Vi pratar om barn som spelar för att de tycker det är kul, det är ingen VM match. Tycker man någon gör fel på planen är det bättre att byta ut spelaren och prata med honom eller henne och sedan låta dem spela igen.


Spela längs backen

I början hade jag svårt att ta en förlust som tränare, men som tur är har man efter några år lärt sig att man tycker det viktigaste är att man presterar bra än att siffrorna slutar med vinst.

Jag är mer stolt som tränare om vi spelar bollen längst backen med många passningar än om vi vinner matchen pga. av långbollar. Jag har varit med om matcher där vi förlorat mot sämre lag där motståndarlaget bara har kört långbollar via sin målvakt och har haft en bra spelare på topp som gjort mål. Medan vi har försökt att rulla ut bollen från målvakt till backen som spelar vidare till mittfältarna. Jag tycker det är viktigt att man lär barnen från början att passen ska ha en mottagare och att man inte bara ska sparka iväg bollen. Jag har påpekat flera gånger till mina spelare att ENDA gången man bara ska sparka väg bollen snabbt är när bollen är inne i vårt straffområde då ska bollen bort.


Osportsligt uppträdande

En av de konstigaste saker jag har varit med om var när vi spelade cup och motståndarlaget hade en hörna. Spelaren som ska slå hörnan säger åt sin lagkompis att ”-du får slå hörnan” och petar fram bollen, då står alla våra spelare och väntar på att den spelaren ska ta bollen och lägga upp den och slå en hörna. MEN då tar spelaren bollen och springer mot mål för hörnan är redan slagen. Detta tycker jag inte är sportsligt.

Jag tycker det är lika dåligt att se spelare att fejka skador och filma så de får straff/frisparkar.


För mig är det viktigt att vi ledare är bra föredömen. Vi ska inte ta initiativ eller uppmuntra till någon form av osportsligt uppträdande. Den här händelsen upprörde mig och hade jag fått tillfälle skulle jag vilja höra vad det är som driver ett lag och deras ledare att agera i den här andan vid hörnan.

Min erfarenhet är också att det många gånger är bra lag som använder sig av just den här typen av hörnvariant vilket förvånar mig ännu mer.

Jag tycker man även som ledare ser till så att spelarna inte gör glidtacklingar som små, de har inte full kontroll på vad de gör då. Jag tycker man står upp och spelar fotboll.


Har man spelare som inte sköter sig på planen tex gnäller på domare, lagkompisar, spelar fult då tar man bort spelaren och låter den sitta bredvid och man berättar varför.


Som tränare är jag som stoltast när mitt lag spelar fin fotboll med mycket passningar och individuella finter och även uppträder sjysst mot motståndarna och domare.


Gröna kort

Under hösten 2019 fick vi i Eskilstuna börja med gröna kort, vilken superbra ide tycker jag men jag märkte att det fanns tränare som inte tyckte det. Jag gick fram till en tränare i motståndarlaget så vi kunde prata ihop oss innan matchstart, men han hade inga gröna kort och tyckte det där var en skitdålig grej - och det är även dåligt att man inte har tabell och räknar målen hävde han ur sig. (Mmmmm tänkte jag efter matchen vilken tur för dem att vi inte kör med tabell för laget var inte bra, fanns ingen spelidé och tjonga bara långbollar... snäll som jag var gav jag honom ett av våra gröna kort så vi kunde dela ut dem). Jag kommer ihåg tjejen i deras lag som fick kortet, hon var nog den som hade det svårast fotbollsmässigt men var trevlig innan matchen och prata med oss och frågade hur det gick när en ramla i vårt lag under matchen. Den glädjen man såg i hennes ansikte när hon fick kortet var sååååå härlig att se, varför kan inte alla se vad korten gör för många.....


Jag tycker korten har gett positiv effekt, tex spelarna vill ha kortet vilket gör att de peppar sin lagkompisar mer än tidigare och sist vi spelade match var det en motståndare som ramla och helt plötsligt var det 4 spelare där och fråga hur det gick ;)

Efter matchen tar vi även kort på spelarna i båda lagen som fått korten och lägger i appen Min fotboll då blir de extra glada till utmärkelsen.


Skallen

Något som jag inte har hittat någon lösning på är skallen hos en spelare. Det spelar ingen roll hur duktig en spelare är att skjuta och dribbla på träning om man inte har skallen med sig på match.


Exempel 1

Vi spelade en cup och gick vidare till slutspel, första slutspelsmatchen spelade vi jätte bra så man som ledare fick gåshud av stolthet. 3 timmar senare var det dags för nästa match och vi mötte ett lag som inte var ett dugg bättre en oss men vad hände, mina spelare var som ett helt annat lag än förra matchen. Ingen gjorde ett rätt och vi fick stryk med 1-0. Som ledare kände man frustration och självklart agerade man fel och skrek - Kom igen nu Simon slå ordentliga passningar. Men herregud de ser ju själva när de slår en misslyckad pass det behöver ju inte en ledare skrika.


Exempel2

Vi hade en spelare som var en av våra duktigaste spelare på träningar, men när det blev match låste det sig helt. Han blev jätte nervös, han kunde inte springa på plan, han små joggade och tog inte i ett dugg. Vi testade med att hans föräldrar inte var med och tittade men det hjälpt inte. Var det ett känt lag som tex ÖSK eller Hammarby blev han ännu mer nervösare. Vi försökte att peppa honom eller att inte peppa alls men det hjälpte inte. Ibland kunde han göra en bra match lite då och då. Som ledare sliter man sitt hår för man vill se killen lika bra som på träningar. Som tur var blev det bättre och bättre för varje säsong. Men jag skulle gärna vilja veta hur man övervinner sådana situationer.


Skallen är en gåta, vad den är avgörande när det gäller inställning och prestation.


Vinna

Hur många gånger har man inte hört ”-det viktigaste är inte att vinna utan att man har kul”!

Jag håller med till viss del. Oftast någon minut efter slutsignal har barn oftast redan glömt resultatet och är helt upptagna med att prata med sina kompisar MEN att få vara med och vinna ger också en härlig känsla som man delar med sina lagkompisar.

När jag var ny som tränare ville jag vinna varje match men ju mer åren gick ju mer uppskattade jag om vi spelade bra fotboll längs backen än vann.

De roligaste matcherna att vinna är de som är jämna och man vinner pga. att man spelat bra.


Trevlig stämning under match

Sedan tycker jag det är mycket roligare under matcher om föräldrar jobbar på en trevlig stämning längs kanten de står vid. Något jag försökt jobbat på är att föräldrarna efter en match gör en gemensam tunnel med alla föräldrar i båda lagen. Nu ser man ofta att ett lag har en tunnel att springa igenom och motståndarna står med längtande blickar.

En match blev jag extra glad, vi hade förlorat och vi samlades, då kom motståndarna och tog våra spelare i handen och körde gemensamt "andra sidan är ni med..." det var jätte bra gjort ;)


Jag önskar att fotbollen hade mer gemenskap tänk och att det inte var Ni och vi. Utan utanför planen var man tex "Eskilstunas lag" men på matchplan är man United och Skogstorp. Att man ibland kör gemensam träning med ett annat lag så att spelarna känner gemenskap med andra för tanken är ju att de i framtiden ska spela i gemensamma seniorlag.


En helg fixade jag en minicup i Futsal där jag bjöd in 2 lag till. Så spelade vi matcher mot varandra MEN vi la till en sista match där vi blandade alla spelare i 2 lag och satte vardera lag på en lång bänk, så körde vi 3 min byten och de 4 första på banken sprang in och spelade. Så sa jag ni 4 spelar nästa byte så prata ihop er vem som spelar vart. DETTA VAR SUUUUPER lyckat. Tjejerna satt och pratade med varandra om vilken skola de gick på hur länge de spelat fotboll, körde heja ramsor. Som tränare blev jag varm i hjärtat. Jag vände mig till en av tränarna i andra laget och sa vad kul att de lär känna varandra eftersom de ska spela i samma lag när de blir större, då sa en av spelarna - jag ska spela i landslaget när jag blir stor så det är toppen att vi lär känna varandra.....


Jag hörde efteråt av några spelare att den gemensamma matchen hade varit det roligaste.


Toppa

Ett negativt ord inom fotbollen. Men för en del betyder ordet olika. För mig betyder det att man låter en spelare sitta som avbytare och istället låter en spelare som är duktig ta den spelarens speltid.


När vi tex spela 5-manna och hade två lag, hade vi ett lag som spela i "svår" och en som spela i "lätt" grupp. Vilket är super bra tycker jag, för tanken är ju att man vill ha så jämna matcher som möjligt. Så om vi då mötte ett bra lag i ena matchen och ett mindre bra i andra så var det självklart för mig att de bättre spelarna mötte det bra laget. Vilket gör att det borde bli två jämna matcher. MEN vad säger föräldrar då - Toppar Ni?

Alla spelarna fick spela lika mycket men mot olika motståndare, hur kan det vara en toppning då???


Det finns tränare som toppar och låter sämre spelare vara avbytare mera, men jag hoppas att fler tränare börjar tänka lååååångsiktigt. Att vinna en match i 9-års ålder är knappt något spelarna kommer ihåg efter ett tag.


En spelare som är jätte bra vid åtta års ålder behöver inte vara det när den är 20 år. Utan en spelare som varit en i mängden som liten kan ha blommat ut som 20 åring. Så viktigt att inte slå undan fötterna på de som inte utvecklats tidigt, så kämpa som tränare för att behålla bredden.


Lagkapten

När vi spelare 3-manna fick alla chansen att vara lagkapten.

När vi spelade 5-manna fick den som var målvakt vara lagkapten, för det var oftast ingen som ville stå i mål så då lockade vi med det.

När vi spelade 7-manna hade vi flera som stod i mål och då fick målvakten som starta matchen stora äran att vara lagkapten.


Vi förklarade att lagkapten har EXTRA viktig uppgift under match att peppa och stötta laget.

Men alla har inte ledaregenskaper som en lagkapten behöver ha, så efter ett tag lät jag de som var bra lagkompisar och som inte klaga på saker vara lagkapten.


Efter matchen

Efter slutsignalen är det självklart att alla spelare och tränare går och tackar motståndarna och domaren. Tanken med att ställa upp vid mittlinjen är ju att TACKA för matchen, men vad gör oftast lag = skriker en ramsa att det är BÄST, mmmmmm. Skulle man inte tacka motståndarna och domaren för matchen. Jag kan erkänna att första åren tänkte jag inte på det utan vi hade en ramsa att "Vi är de bästa, vinner för det mesta...… Men sedan blev jag mognare och tänkte till "orsaken att vi står mittemot varandra är ju för att tacka och inte vara dryga och skrika "vi är bäst". Så vi bytte ramsa

"Vi är gröna, vi är vita. Vi är Skogstorps coola, och sköna.

Vi vill tacka domare och lag, för denna underbara dag, Åååååååååh Skogstorp!" (Sedan pekade vi på domaren och laget och körde snygga rörelser till)


Sedan strävar jag efter att föräldrarna i båda lagen kör tunneln tillsammans så lagen springer tillsammans igenom när de är små. Det kan man be matchvärden fixa.


Jag tycker även det är bra att samla spelarna efteråt och snabbt reflektera om matchen och att vi ses på nästa träning.


/ads.txt -> /https://pp2-resources.s3.amazonaws.com/49561/1989651-dldxxuh2cq.txt 301